تلاش برای درآمد بیشتر سیمای ملی ضامن صد درصد بیماری شماست

دکتر محمد حسن نجفی
نقش صدا و سیما در ایجاد فرهنگ ها و باورهای اجتماعی آنچنان است كه هروقت فیلم و سریالی جذاب از آن پخش میشود فرزندان كوچك و بزرگ ما تكیه كلام و حركاتشان حتی اگر شده برای مدت كوتاهی هم باشد ، متاثر از فضای فیلم و سریال میشود این باورها گاهی آنچنان اثرات سوئی بر اجتماع میگذارد كه عكس العمل بزرگان دین را هم به دنبال داشته ! قدیمی ها پائیز صحرا و سریال سالهای دور از خانه را به خاطر دارند و این نزدیكیها برره و پاورچین و امپراطورهای باد و دریا و ..... كه لحن و گفتار كردار كودكان را آنچنان تحت تاثیر قرار داد كه كشتی گرفتن به سبك برره موجب آسیب شد و مغازه های اطراف مكانهای زیارتی مدتی نخودهای بالا و پائین برره را به خورد مردم میدادند !! البته پرداختن به مسائل اجتماعی و تاثیرات خوب و بد این همه كه گفته شد مداخلات كارشناسان مربوطه را میطلبد ، بزرگان باید نظر بدهند كه چرا در اكثریت سریالهای ایرانی نماز خواندن و رفتارهای دینی كم رنگ است و اگر یك رمضان طرحی نو درانداخته شود تا چند سال سیما میافتد به تكرار و وآنقدر تكرار كه قلیه از مزه میافتد ! اهل دانش و جامعه شناسان مذهبی باید بررسی كنند و سئوال كنند كه چرا سیمای اسلامی ا آنقدر عروسیها را مختلط نشان میدهند كه اندك اندك فرهنگ بومی عروسی در كشور و حتی یزد ما هم دارد به این سمت میرود ! كار ما نیست كه گیر بدهیم چرا لحن بازیگران چاله میدانی است و آفتابه و صف توالت جزء لاینفك اكثر سریالهایی است كه این روزها از سیما پخش میشود ، اینها را باید اهالی فن نظر بدهند و من و امثال من برای اینكه سئوالهایمان بی پاسخ نماند لا اقل آنرا طرح میكنیم !‌ اما چون موضوع سلامت تا حدودی میتواند در حیطه كاری امثال من قرار بگیرد و فقط از این جهت كه نكند نكاتی از موضوع سلامت كه برای تائید پخش حضور كارشناسان مرتبط ارسال میشود از نگاه تیز بین آنها پنهان نماند آنرا یاد آوری میكنم !!
اگر دقت كرده باشید در همه گفت و گوهای این روزها و همه برنامه هائی كه به یك شكلی طرف صحبت سیمائیان ، طبیب است حرف از بی تحركی هست و غذای شور و اسیدهای چرب مضر خصوصا در غداهای آماده ای كه به سرعت آماده و خورده میشود حتی سریعتر از اینها ، غداهایی است كه سریع خریده میشود و خورده میشود با تركیبی از همه این مضرات شور و چرب و نگه دارنده های مجاز و غیر مجاز و افزودنیهای رنگی .. . . . .
در واقع عملكرد دوگانه سیما آدمی را به حیرت وا میدارد كه یك جا اصحاب سلامت را در برنامه های خود دعوت میكنند ، برای توصیه نامه های سلامت و برنامه های مستندی میسازند كه گروههای مخل سلامت را به چالش بكشند و در یك چرخش یكصدو هشتاد درجه ای عادات ناسالم غذایی در كشور را ترویج میدهند و باعث ایجاد رفتارهای تغذیه ای ناسالم در كشور خصوصا دركودكان میشوند به صورتیكه این قلیل توسلات سیما بر دامان بزرگان سلامت نیز بر باد میرود ، بماند همه هزینه ها و انرژی مضاعفی كه سازمانهای متولی سلامت برای مقابله با خرابكاریهای صدا و سیما صرف میكنند!
در این چرخشی كه وصف آن رفت !‌ تبلیغ انواع چیپس و پفك و روغنهای سرخ كردنی و غداهای مضر و سس های چرب و تنقلات بی خاصیت و ......جا میگیرد !! در واقع همه راه های رسیدن سریعتر به دیار باقی را هرشب و روز از مسیر این جعبه جادو به خورد خلق الله میدهند شاید هم باید از این همه دل سوزی سیما برای اینكه مردم دچار عمر طولانی نشوند هم تشكر كرد حتی میشود برای خلق این همه آثار بی بدیل كه همه مسیرهای رسیدن به آغوش مرگ زودرس را یكجا به خورد مردم میدهند به آنها اسكار داد یا خرس و خروس طلائی !! برای آنكه باورتان شود اینها توهم ذهن نویسنده نیست اشارتی كوتاه به یكی از این تصویر سازیها میكنم ! دهه مفید بودن برای اجتماع ، همان زمانی كه همه پیرمردان و پیر زنان ما حسرت درك لحظاتی از آن را میخورند همانطور كه میدانید مرگ و میر یك طرف حوادث است روی دیگر آن از كار افتادگی و هزینه های گزافی است كه از بیت المال صرف درمان و بیمه و آسیبهای اجتماعی و اقتصادی بر پیكر خانواده و اجتماع میگردد و ازاین دسته حوادث موتور سیكلت بیشترین نقش را دارد !
شما تصور میكنید بد تر از بد چیست ؟ برای اینكه خیلی شما را در پیچ و وا پیچ مجهولات معطل نكنم یك تبلیغات روزمره سیما را برای شما مثال میزنم شاید این سئوال را بهتر پاسخ دهد !
در این مثال تصور كنید مرگ آور ترین مسیربرای رسیدن به سم مهلكی همچون یك غذای شور و چرب كه در روغن زیاد با ترانس بالا تولید شده و به سرعت باد میتوان آنرا مالك شد چیست ؟ روشی ساده كه سیمای ما در یك تبلیغات متهورانه و به دور از چشمان سیا ساكتی و رفیقش با آن مدل ریش شرقی غربیش به خلق الله و كودكان آنها آموزش میدهد !! یك تك چرخ از میان اتوبان ! بدون ایمنی لازم و برداشتن آخرین دانه از پفك یا چیپس یا هر كوفت و زهر مار دیگری با عبور از خط وسط خیابان و درست از جلو خودرو ها آنهم از نوع ده چرخ كه اگر میمون بدبختی كه نقش موتور سوار را دارد !‌ برود زیر آن كامیون ! تا چشمانش باز است از روی كله اش فقط چرخ رد میشود !!‌
یا مثلا هجوم به میان یك بزرگراه برای تصاحب اگر شده حتی یك دانه از همان چیپس و پفك یا هر .... مار دیگری كه آسمانیها با سفینه هایشان برای ما هدیه آورده اند
. . . .. . این ها حد اقلهائی از شاهكارهای سیماست كه به عقل هیچ بنی بشری هم نمیرسد كه چگونه میتوان علل اول مرگ ایرانیان را كه سكته قلبی و حوادث است را به این هنر مندی تبلیغ كرد و به خورد مردم داد حال بماند كه اگر بخواهید زیادی دقیق شوید تبلیغات غذایی بسیاری از این جعبه جادو پخش میشود كه ضامن صد درصد بیماری شماست مثل تبلیغات گسترده و بی نظیر انواع سسهای چرب و انواع روغنهای سرخ كردنی و تعلیم انواع غذاهای شور و چرب و تا دلتان بخواهد كم كاری در زمینه توصیه به مصرف میوه و سبزیجات !! اصلا اگر همه ملت را بسیج كنید محال ممكن است یك برنامه تبلیغی را بتوانید مثال بزنید كه در آن شما توصیه به خوردن غذاهای آب پز یا ماهی و سبزی و میوه شده باشید . . . . .. .
حال شما بگوئید چقدر باید از جیب سلامت ملت هزینه كرد برای اینكه تاوان تلاش برای درآمد بیشتر سیمای ملی را جبران كرد
فاین تذهبون ......
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا